I Malmö träffar Erica två medlemsföretag med vitt skilda
förutsättningar och utmaningar. Först ut är Malmö högskola som behöver förhålla
sig till de speciella krav och regler som gäller för studentbostäder i regi av
lärosäten. Sedan Malmö Studenthus, en privat aktör som verkligen gjort en
resa mot nöjdare kunder och därmed högre beläggningsgrad. Läs om Malmö Högskola här.
Jag träffar Linnea Rosenqvist och Tannia Rosander i det som
tidigare hette Studenthuset Gripen, men numera är Malmö Studenthus. Linnea och
Tannia som jobbar som platschef respektive hyreskoordinator berättar om resan
som fastigheten och hela verksamheten gjort med de nya ägarna. Sedan fyra år
äger InvestorPartner, en familjeägd dansk fastighetskoncern, verksamheten.
Resan har gått från att i huset haft fyra trappuppgångar iordninggjorda för,
som Linnea uttrycker det ”några stackars studenter” till att ha mycket bra
beläggningsgrad och framförallt nöjda hyresgäster. Hur har då Malmö Studenthus lyckats
vända trenden med missnöjda studenter och höga vakanser? Det finns självklart
flera förklaringar till detta. Linnea och Tannia ser dock främst två orsaker
till den positiva utvecklingen. Man har sedan en tid tagit hem sin
uthyrningsverksamhet. Tidigare sköttes detta via Boplats Syd, en central
bostadsportal i Malmö. Genom att ha kontroll över hela kedjan och sitt eget
kösystem anser man sig fått bättre möjligheter att fylla vakanser, skapa goda
relationer från dag ett och därmed få större möjlighet att studenterna bor hela
terminer istället för att byta boende mitt i terminen. Den andra orsaken som
gett en positiv utveckling innebär en tydlig strategi med kundfokus och därmed
kundnöjdhet. Genom att exempelvis ha ett kontor med generösa öppettider i samma
byggnad som de 665 lägenheterna ges studenterna möjlighet att lätt komma med
frågor, felanmälningar och idéer. På kontoret jobbar förutom Linnea och Tannia
även fastighetsskötaren Saif.
Malmö Studenthus |
Lyssna på
kunden
När Malmö Studenthus valde att lämna Boplats Syd började de
istället att marknadsföra sig via andra kanaler. Exempelvis är de ofta med på
olika mässor såsom Kunskap & Framtid med flera. Vidare kommunicerar de
mycket via Facebook och sin webb samt samarbetar med Malmö Högskola. Något som
Linnea poängterar som oerhört viktigt är att lyssna på och gärna involvera
hyresgästerna i utvecklingsarbetet. När de skulle bygga om tvättstugorna som
tidigare låg i källarplan lyssnade man till kunden och insåg att det som
efterfrågades var tvättstugor i markplan med bra insyn samt möjlighet till
gemensamhetslokaler utanför där man kan vistas under själva tvättiden. Som del
i utvecklingsarbetet och att involvera kunden finns trappvärdar. Man strävar
efter att ha en representant för hyresgästerna boende i varje trappuppgång som
är med och förmedlar information mellan hyresvärd till andra hyresgäster och
vice versa. Facebook används som en viktig kanal vad gäller kundnöjdheten, här
kan man få direkt feedback på olika frågor man undrar över och testa av vad
hyresgästerna tycker. Med studenter som kundgrupp upplever Linnea ofta att man
även har en extra kund att förhålla sig till, nämligen föräldrar. En hel del
kommunikation sköts via och av föräldrar och detta är något som man får anpassa
sig till.
Sociala
mötesplatser
En viktig del i boendet för många studenter är de sociala
delarna. Malmö Studenthus bestånd består av ettor på mellan 21-33 kvm. Då det
inte finns exempelvis gemensamma kök som vid korridorboende har man istället
skapat andra mötesplatser. Som nämnts finns det lokaler i anslutning till
tvättstugorna där man kan umgås, kolla på tv, spela spel med mera. Vidare finns
det en sporthall som de boende har tillgång till. I Malmö Studenthus regi
arrangeras även en mindre aktivitet per månad, exempelvis after work eller
annat samt ett större arrangemang per termin såsom grillkvällar.
Aktuella
projekt
Studenterna debiteras individuellt för el sedan en tid tillbaka.
De preliminärdebiteras med 120 kronor per månad 10 månader per år. Två gånger
om året läses elmätaren av. Om hyresgästen skulle ha gjort av med mer el än de
har preliminärdebiterats för får de en faktura på mellanskillnaden. Har de
istället förbrukat mindre el så får de pengar tillbaka. Vad gäller vatten har
precis ett liknande system införts. Det ska alltså löna sig att tänka
miljömedvetet och energieffektivt.
Ett annat projekt som diskuteras just nu är hur man kan få
ordning och reda bland källarförråden och förhindra att saker ställs utanför, i
gångar och så vidare. Men ett projekt som ständigt är aktuellt för Malmö Studenthus är
kundnöjdhet och fokus på kunden. Något som vi även kommer fördjupa oss i på
nästa inspirations- och nätverksträff i Göteborg den 9- 10 december, välkomna
då!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar